Преди пет дни Actualno.com запозна читателите си с готвени промени в Закона за филмовата индустрия (ЗФИ), които предизвикаха доста сериозна дискусия в българската кино гилдия. Една от причините е терминът „нискобюджетен филм“, който на практика с предложените промени се заменя с „труден филм“. Според предложението "труден“ е филм, чиято единствена версия е на български език и е с бюджет не по–голям от средностатистическия бюджет за съответния вид филм за предходната година.
Още: Том Холанд казал "да" на Кристофър Нолан, без да знае в какъв филм ще се снима
Още: Първи трейлър на новия "Супермен", феновете са в екстаз (ВИДЕО)
Тази промяна, макар и негласно, повдигна отново въпроса с държавното финансиране на българското кино. Болезнено откровен в това отношение се оказа Павел Васев, бивш директор на Националния филмов център (НФЦ), който вече от години няма редовно избран т.е. с конкурс директор, на Студия „Екран“, на Народния театър „Иван Вазов“. В нарочно писмо до председателя на Съюза на българските филмови дейци Иван Павлов той посочва имената на няколко продуценти, които, според него, са обсебили българското кино. Става въпрос за Владимир Андреев, Галина Тонева, Виктор Чучков и самият Иван Павлов, които са част от работната група, предложила сегашните промени в ЗФИ. Неин председател е юристът Красен Стойчев.
По думите на Васев целият проблем с финансирането идва от Националния съвет за кино, който диктува какво се случва с Националния филмов център (НФЦ), без това да му е позволено от закона (ЗФИ). Той твърди, че като директор на НФЦ е поискал да има промяна в ЗФИ, с която да се установи контрол върху отпусканите от държавата средства за продуцентите на български филми. Васев казва и, че в момента ЗФИ дава възможност на продуцентите да търсят максималната държавна субсидия (1,1 млн. лева), въпреки че не е необходимо за всеки филм да има такава помощ.
Павел Васев дава и конкретен пример с числа – през 2014 година държавата определя бюджет от 11,917 млн. лева на НФЦ, но за производство на филми НФЦ отпуска 22 млн. лева. През 2016 година обаче изпълнителният директор на центъра Камен Балкански отменя есенната сесия за одобрение на филмови проекти за държавна субсидия, защото, според Васев, "заедно с проекти от други сесии от предишни години, натискът върху НФЦ е непосилен – продуцентите си искат парите и не ги интересува има ли ги, или ги няма". Васев казва и, че проект за филм, наречен „Рибна кост“ с продуцент г-жа Росица Вълканова, е представен пред НФЦ през 2014 година, но тази сесия стига до съд заради жалба на продуцентска къща „Армаган“ поради процедурна недомислица. По думите на Васев „Рибна кост“ обаче е пуснат пак за разглеждане на сесия през пролетта на 2015 година, вместо да се бори в съда, като е класиран за премия от 1,1 млн. лева и се получава така, че проектът може да ползва субсидии от две сесии. В ЗФИ няма забрана да се прави такова нещо и съответно това не е наказуемо.
Още: Анри Кулев и Тонислав Христов с големите награди на фестивала "Златен ритон"
Още: Райко Гърлич ще получи Наградата на София по време на София Филм Фест през 2025 г.
Васев посочва и друг абсурден момент в сегашния ЗФИ – изчислението на "средностатистическия бюджет" за различните видове филми. Това е бюджетът на филм с определена дължина, заснет на 35 мм филмова лента и изпълняващ определени условия за разходи (параграф 1, т. 14, 15 и 16 от Преходните и заключителни разпоредби на закона). Проблемът, според Васев, е, че масово не се произвеждат филми на 35 мм лента, защото това оскъпява филмите, тъй като обработката на лентата трябва да се прави в чужбина! Затова и например от 2009 година насам няма български документални филми на 35 мм лента, а през 2014 и 2015 година няма и български анимационни филми на 35 мм лента. Така за този тип филми не може да се начисли размерът на субсидията, която държавата трябва да даде, защото няма база за изчисление от години.
За още любопитни и полезни статии - очакваме ви във Viber канала ни! Последвайте ни тук!
Още: Арнолд Шварценегер става Дядо Коледа (СНИМКА)
Още: Кристофър Нолан получи рицарско звание от крал Чарлз III
Припомняме, че промените във ЗФИ бяха пуснати в официалния портал на Министерския съвет на 6 юли, със срок за обсъждане от само 14 дни. След протест от страна на филмовата гилдия срокът беше удължен на 30 дни, както е по принцип по закон. Преди седмица представители на работната група, която е внесла промените, посочиха на среща в Дома на киното, че ако тези промени не бъдат гласувани, за да има изпълнение на забележки на ЕК, може България да не получи нотификация за субсидирането на кино за догодина.