Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

Около филма "Дамасцена" се завихря безпрецедентен скандал в историята на българското кино

24 януари 2019, 14:44 часа • 88067 прочитания

Филмът "Дамасцена" на режисьора Тодор Анастасов е на път да се превърне в един от най-големите скандали в историята на българското кино.

Още: Кой има имен ден днес, 22 декември 2024 г. Честито!

Още: Най-важните новини за деня: 21 декември 2024 г.

Припомняме, че продукцията на сценариста и продуцент Мария Лалева е вдъхновена от истинска история. Освен това лентата е най-мащабният проект, сниман у нас през последните 25 години, финансиран изцяло с частни средства.​

Малко повече от година след официалната премиера на "Дамасцена" (3 ноември 2017 г.) обаче, в публичното пространство се заражда скандал с много намесени страни.

За розите и хората

Още: Прогноза за времето - 22 декември 2024 г. (неделя)

Още: Трамвай дерайлира в "Люлин"

За казуса съобщи режисьорът в профила си във Facebook. Тодор Анастасов пише, че в момента се прави изцяло нов монтаж на неговата готова продукция от компанията Concept Studio без разрешението му и това на сценариста Мария Лалева. "Не става въпрос за съкращения, както практикува "Холивуд", но пак със съгласие на авторите, било то и предварително. Махнати са цели линии от филма и сцени", твърди Тодор Анастасов.

Пред Actualno.com той посочи, че казусът виси в пространството от януари 2018 г. Както Анастасов, така и продуцентът Мария Лалева, твърдят, че имат официални документи, с които да удостоверят, че са носители на авторските права на филма "Дамасцена". Атанасов разказа, че е бил заставен да се откаже от правото си върху продукцията в името на това лентата да бъде "довършена" от нов екип. За Тодор Анастасов това е абсолютно недопустимо, тъй като според него става дума за преработка на вече готов продукт, който е минал официална премиера с продадени билети, гостувания по киносалони и т.н. 

Режисьорът Тодор Анастасов

Още: Жълт код за сняг, виелици и дъжд

Още: Кой има имен ден днес, 21 декември 2024 г. Честито!

Анастасов отбеляза, че от Concept Studio най-малко са постъпили неколегиално към него като режисьор, тъй като той не е потърсен, за да даде съгласието си върху каквито и да било промени върху лентата. Режисьорът уточни, че новата лента, която е с видоизменено съдържание по думите му, вече ще се казва 'Damascena: The Transition​' ('Дамасцена: Преходът').

Анастасов недоумява и защо при положение, че неговият филм е бил одобрен за излъчване от генералния продуцент, сега се налага да бъде преработван, и то без да бъдат питани носителите на авторските права.

"Сценарият е дописван без съгласие на Мария Лалева. Сменя се страхотната музика на Румен Бояджиев. На мен ми беше заявено, че филмът не бил приет от собственика-инвеститор. Това, разбира се, щеше да бъде вярно, ако нямахме премиера и кинопоказ в страната - продадени билети и взети пари от тях. Такова е законодателството", разказва още режисьорът. "Бяха дадени сериозни пари за реклама от инвеститора. И подчертавам: всяка сцена в монтажа на филма е съгласувана с него. Хората, които се занимават с окепазяването на един изстрадан художествен филм, са от България - колеги някакви. Знаят много добре всичко това. И знаят, че ако някой е подсъден, то това не са те, защото са наемници. Съдени ще са други​", коментира с огорчение Тодор Анастасов.

Той посочи, че дори не е получил копие от собствения си филм, а лентата е пропуснала възможност да се яви на престижни кинофестивали, включително и на българската селекция за "Оскар"-ите. Анастасов не е убеден даже, че "Дамасцена" е в регистрите на Националната филмотека и Националния филмов център.

Сценаристът и продуцент Мария Лалева

​Actualno.com потърси за коментар продуцента и сценарист на "Дамасцена" Мария Лалева. Пред екипа ни тя заяви, че позицията ѝ по казуса е публична - в нейния Facebook профил. Лалева пише, че на този етап запазва правото си като изпълнителен продуцент на тази продукция и като сценарист на филма да остане без коментар. "Засега. Най-вече, защото Concept Studio, които преработват „Дамасцена“, вече повече от година, както и продуцентът „Филмова къща Дамасцена“, все още не са поканили никого от екипа и от колегите, които носят авторски права върху филма (с изключение на оператора Христо Генков) поне да види преработената му версия, включително и мен. Не мога да имам мнение за филм, който не съм гледала. Когато дойде времето, ще кажа мнението си и истината публично и където е необходимо", пояснява Мария Лалева.

"Ще остана без коментар (не без позиция) в момента, защото казусът има няколко страни. И първата от тях е юридическа. Възпитана съм да вярвам и уважавам законите. А единствено компетентните органи (съдът, НФЦ, който ще има нелеката задача да легитимира преработка на филм с нарушени авторски права, ако все още не го е, Министерство на културата и други) са тези, които могат да вземат отношение и да санкционират подобни случаи на нарушение на авторските права", коментира Мария Лалева.

Тя пояснява, че втората страна на случая е моралната. "Говоря и за личен морал, и за професионален морал, и за морала на киногилдията, чиято реакция ще бъде показателна за нивото на професионализъм и за принципната позиция на професионалистите по проблемите, свързани с авторското право. Моралът е въпрос на зрялост, себеуважение и отговорност. А у нас, в България, и на смелост", категорична е уважаваната поетеса и писателка.

"Третата страна на случая е въпрос на отношение към изкуството. Има огромна разлика между това да създаваш изкуство и да го употребяваш. Благодаря ви за реакцията и отношението. Ще остана без коментар с последната надежда, че диалогът, уважението към труда на авторите, на екипа, на актьорите и на масовката в тази огромна и скъпа продукция, с последната надежда, че елементарната човешка етика и задължителната колегиална и професионална етика ще надделеят и в крайна сметка и двете версии на филма ще имат своето право на живот. Както и че правата, авторитета и името на авторите няма да бъдат погазени и унижавани допълнително. В името на изкуството и на законността, в името на морала и уважението. Дори в българското кино. Най-вече в българското кино", завършва публикацията на Мария Лалева.

Изпълнителният директор на Concept Studio Кръстьо Ламбев уточни пред Actualno.com, че в момента, в който продуцентът на филма в лицето на "Филмова къща Дамасцена" реши да даде изявление, от студиото ще вземат отношение. "Аз нямам право да коментирам. Филмът си е на продуцента и той решава в крайна сметка какво да прави с него", подчерта Ламбев. Той посочи, че си върши професионално работата и когато има казус между продуцент и режисьор, е най-добре те да решат какви изявления да правят.

Мария Лалева с Веселин Плачков по време на снимките на "Дамасцена"

По-рано в ефира на "Нощен хоризонт" актьорът Веселин Плачков, който играе главната роля в "Дамасцена", коментира, че филмът се е "завъртял набързо да го пробват как ще се възприеме от публиката този филм в България". Плачков отбеляза, че лентата е минала при изключителен интерес "без никакви противоречиви мнения. Това, беше ясно, е кино - кино, та кино", каза още Плачков. Той подчерта, че сега предстои финалното пускане на филма в цялост, каквото, по думите му, е искането на продуцента.

Филм за българската мечта ли?

Филмът "Дамасцена" е разказ за живота на едно българско момче от Розовата долина от средата на 60-те години на ХХ век до наши дни (в ролята на главния герой Течо е Веселин Плачков).

Преплитайки минало и настояще, реалност и майсторски подбрана мистична символика, "Дамасцена" е лента за успеха в живота, за цената на личния избор, пречките пред него и безкрайната любов към розата, внасяща красота в един свят, изпълнен с развалини.

И сякаш универсалните човешки послания на лентата влязоха в остър сблъсък с реалността. Тази реалност, в която човек застава срещу човека, нанася и удари срещу мечтите му.

Снимки: Екип "Дамасцена"

Последвайте ни в Google News Showcase, за да получавате още актуални новини.
Румен Скрински
Румен Скрински Отговорен редактор
Новините днес