Новият филм на германската режисьорка Маргарете фон Трота - "Ингеборг Бахман - пътуване в пустинята" вече е по кината в България. Филмът беше част от 28-ия София Филм Фест, а Фон Трота бе специален гост на фестивала и получи Наградата на София на Столичната община.
Повече за филма
Забележителната и харизматична Ингеборг Бахман завладява с поезията си доминирания от мъже бастион на немскоезичната литература. Макар и още млада, тя е на върха на кариерата си, когато се среща с известния драматург Макс Фриш. Любовта им е страстна, но професионалните им и лични противоречия започват да нарушават хармонията. Когато Ингеборг минава през труден период, на помощ идват нейните приятели, сред които Ханс Вернер Хенце и младият Адолф Опел, виенски журналист и познавач на литературата. Те заминават заедно за пустинята. По време на това пътешествие тя намира път обратно към себе си и, преди всичко, към своето творчество.
Още: Куентин Тарантино се отказа от последния си филм
Кинокритици за филма
Фотограф: Wolfgang Ennenbach
"Маргарете фон Трота представя задълбочено изследване на любовта в едно патриархално общество, което в крайна сметка се оказва изненадващо обнадеждаващо, имайки предвид колко жестока може да бъде реалността.", Марко Вито Одо, "Collider"
"Любовта и подозрението могат да съществуват заедно – това е дълбоката, неизказана истина, която прозира в "Ингеборг Бахман" – и най-голямата сила на Маргарете фон Трота е в умението да изведе този парадокс в отношенията между мъжете и жените.", Савина Петкова, "The Playlist"
"Филмът е супер изискан и изпълнен с добър вкус, поднася фрагменти от поезия и диалози, които са част от пресъздадени взаимоотношения, и изглежда като реален образ на времето.", Джордан Минцер, "The Hollywood Reporter"
Още: Филмът "Учителската стая" спечели наградата LUX на европейската публика
Маргарете фон Трота за работата по филма
Снимка: Getty Images
Ингеборг Бахман трябва да осъзнае и приеме истината: че нейната любов към швейцарския драматург Макс Фриш е обречена на пълен провал и тя е способна да оцелее, но с разбито сърце, а също и че ще ѝ бъде отнета нейната съкровена ценност – думите и забележителната способност да си служи с тях и да твори. Стремежът на Бахман да си върне изгубеното ще я отведе дълбоко в сърцето на пустинята...
- Кои са първите Ви спомени, свързани с Ингеборг Бахман?
Маргарете фон Трота: Може би нейните стихове, чели сме ги в училище. Четях много поезия тогава, включително Георг Тракл и Херман Хесе. Но всъщност трябва отделиш известно време, за да усетиш кой поет е наистина важен за теб. Оказва се, че Бахман става все по-важна с времето.
Още: Френска комедия открива кинофестивала в Кан
- Какво в нейното творчество Ви привлича?
- Не бих казала, че чета непрестанно творби на Ингеборг Бахман. Но тя винаги ме е придружавала. Има нейни аудио записи, в които тя говори много тихо, почти несигурно. Това бе едно от нещата, които ме трогнаха в нея. В този момент и аз не се чувствах уверена. Беше впечатляващо, че някой, който пише толкова велика поезия, би бил толкова колеблив и почти несигурен в реалния живот.
- Имали ли сте шанса да я срещнете?
- Срещнах я при Ханс Вернер Хенце малко преди да умре. Не очаквахме да я видим там, но беше приятна изненада. Всъщност не успях да говоря с нея, защото винаги говореха мъжете. Те доминираха в разговора, просто такава бе реалността в този момент.
Фотограф: Wolfgang Ennenbach
- Актрисата в главната роля – Вики Крипс, говори за това особено усещане за мрак, в което съществува Бахман. Как се справихте с пресъздаването на тази реалност?
- Ако го нямаше това чувство, може би нямаше да бъда толкова привлечена от нейната история. Не понасям непретанния позитивизъм! Допадна ми точно противоречието в характера на Бахман – в един момент тя може да бъде много сериозна и строга, а в следващия изведнъж на лицето ѝ цъфва широка усмивка и е безмерно очарователна – това ми хареса много. Търсих подобен контраст и го открих във Вики Крипс.
- Филмът носи заглавие "Пътуване в пустинята" и в него присъстват утопични моменти, които се обуславят от свободната любов и нарушаването на ограниченията. Колко важни бяха те за вас?
- Адолф Опел ги описва в своята книга. Не бих ги измислила сама, според мен щеше да изглежда прекалено. Свободата, която внезапно откриваш в пустинята! Но това наистина се случило и тя го описва в "Der Fall Franza". Интересно е да свържем тази свобода с пустинята – тя не само провокира това усещане, но е и много красива, а също може да бъде и жестока. Имахме късмет по време на снимките – в един от дните попаднахме на пясъчна буря и успяхме да заснемем хубави кадри. Времето ни помогна!
Още: Гледаме на кино номинирания за наградата LUX филм "На борда на "Адаман" от 12 април
Снимка: Getty Images
- Имате ли вече план коя е следващата жена, за която бихте искали да направите филм?
- Интересно е как хората винаги си мислят, че търся темите на филмите си, а те винаги идват сами при мен. Бахман дойде като предложение от швейцарски продуцент. Аз обаче можех да направя своя избор върху кой период от живота ѝ искам да се съсредоточа. Можех да фокусирам историята върху отношенията им с поета Паул Целан или композитора Ханс Вернер Хенце, но се спрях на Макс Фриш и техния опит да открият истинската любов. Въпреки че Бахман от самото начало е знаела, че това е чувство, което не е предназначено за нея – при все това реших, че това е най-вълнуващата идея.
Коя е Маргарете фон Трота
Маргарете фон Трота е германска режисьорка и сценаристка, смятана за водеща сила на движението "Ново германско кино". През 60-те години започва кариерата си като актриса във филми на режисьори като Райнер Вернер Фасбиндер и Фолкер Шльондорф, но бързо насочва интереса си към писането на сценарии и режисура на игрални филми. През 1975 г., заедно с Фолкер Шльондорф, създава сценария и режисира "Изгубената чест на Катарина Блум", който печели одобрението на критиката.
Две години по-късно заснема първия си самостоятелен пълнометражен филм "Второто пробуждане на Криста Клагес". През следващите години Маргарете фон Трота бързо се превръща в една от водещите германски режисьорки и е неразделна част от немското авторско кино. Филмите ѝ, които често се съсредоточават върху силни женски характери и личности в исторически контекст, са показвани премиерно на най-значимите международни кинофестивали. През 2022 г. тя получава наградата на Европейската филмова академия за цялостен принос.
Избрана филмография
1975 Изгубената чест на Катарина Блум (The Lost Honor of Katharina Blum) – съреж.
1978 Второто пробуждане на Криста Клагес (The Second Awakening of Christa Klages)
1986 Роза Люксембург (Rosa Luxemburg)
1994 Обещанието (The Promise)
2012 Хана Аренд (Hannah Arendt)
2018 В търсене на Ингмар Бергман (Searching for Ingmar Bergman) – док.
2003 Розенщрасе (Rosenstrasse)
2023 Ингеборг Бахман – Пътуване в пустинята (Ingeborg Bachmann – Journey into the Desert)
"Ингеборг Бахман - пътуване в пустинята"
Швейцария-Германия-Люксембург-АвстрияЙордания-Италия, 2023, 110 мин.
сценарист и режисьор: Маргарете фон Трота
оператор: Мартин Гшлахт
музика: Андре Мергенталер
с участието на Вики Крипс, Роналд Церфелд, Тобиас Реш, Базил Айденбенц, Луна Ведлер, Марк Лимпах
продуценти: Катрин Ренц, Бади Минк, Бетина Брокемпер, Александер Думерайхер-Иванчеану
продукция tellfilm, Amour Fou Vienna, Heimatfilm, Amour Fou Luxembourg
световен разпространител – The Match Factory
разпространител за България – Арт Фест
Награди и номинации
Берлин ’23 – Номинация за "Златен лъв"
Сиатъл ’23 – Номинация за голямата награда за най-добър филм
Австрийски филмови награди ’23 – Номинация за поддържащ актьор (Тобиас Реш)