Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

Македонският художник Зоран Арсовски - Бабата представя "Тектонски нарушения"

03 октомври 2019, 13:09 часа • 2358 прочитания

Изложбата „Тектонски нарушения“ на македонския художник Зоран Арсовски – Бабата ще бъде открита в галерията на КИЦ на РСМ в София днес /3 октомври 2019 година/, с начало 18:30 часа. След успешното представяне на изложбата в три сръбски града тази година, за публиката в София ще пристигнат около шестдесет творби от неговото творчество в малък формат. Посетителите ще имат възможност да видят изложбата до 28 октомври.

Зоран Арсовски - Бабата е роден през 1980 в Куманово, Северна Македония. Завършил е висше художествено образование през 2005 година и магистърска степен придобил през 2007 година в Националната художествена академия в София, специалност „Живопис“, при професорите Станислав Памукчиев и Божидар Бояджиев. Член е на Дружеството на художниците на Македония (ДЛУМ).

Свои самостоятелни изложби е реализирал в македонските градове: Куманово, Струмица, Прилеп, Охрид, Гевгелия, също така в сръбските градове: Белград, Кучево и Княжевац. Това е неговото първо самостоятелно представяне в българската столица, след неговото обучение в София.

Участвал е в много групови международни художествени пленери, изложби, проекти, симпозиуми в Северна Македония и други страни.

Работи в Националната институция Център за култура “Трайко Прокопиев”- Куманово, сътрудник в отдела за визуални изкуства, дизайн и архитектура.

Роберт Цветковски (историк на изкуството) за творбите от изложбата „Тектонски нарушения“:

Има много съвременни художници, които свързват своите художествени произведения с актуалните събития във времето, в което живеят, при това с настояване да изразят своята позиция пред широката публика, с което биха дали своя принос в борбата на човечеството за по-добро организиране на планетата и живота на нея. За жалост, през последните двадесетина години стана ясно, че още сега трябва да предприемем радикални крачки, за да запазим човешкия род и съвкупния животински свят на планетата Земя, защото със своето безотговорно отношение, мотивирани от бързия профит, използвахме технологии, които за по-дълъг срок трайно унищожават околната среда. В миналото, големите промени на земната кора бяха предизвикани от тектонските нарушения, като природни явления от геоложки тип, а днес, за съжаление, големите промени с тектонски размери са предизвикани от човешката дейност, пък от тук и заглавието на темата “Тектонски нарушения“, която по свой оригинален визуален начин обработва художникът Зоран Арсовски - Бабата.

В заложбите на своите трудове, към които подхожда с двузначност, във философско и художествено-визуално настроение, Арсовски използва методите, които познава най-добре, а това е изобразителното умение, знанието и опитът при установяване на визуалната комуникация между себе си и широката публика, без страх, че с отварянето на един комплексен дискурс ще изложи себе си на тежка задача. Предизвикателството е още по-голямо, ако знаем, че темата е обработена на миниатюрни формати (10х10 см.), където самият автор си е поставил високи критерии в довършителната обработка, която предполага висока прецизност на русунката, добре поставена композиция, цветово балансиране на нюансите и рационално използване на малкото пространство, за да се осъществи целта, зрителят ясно да разбере съобщението, което произлиза от идеята. Използвайки последователно тези постулати във всички свои трудове, Арсовски настояваше да открие полемика на зададената тема в един по-широк времеви диапазон, с обработване на съдържания, които предизвикаха вредни промени в околната среда, след това теми, които се отнасят към сегашното състояние, но и теми, които предизвестяват близкото бъдеще. За да се постигне всичко това на малките платна, използва акрилна боя, която майсторски използва в живописната си техника и от тази креативна навигация на креативните движения създава чудесния свят на микрокосмичката реалност, която мигновено се абсорбира в очите на зрителя със своята атрактивна поява, както и със своя колористичен чар.

Целият процес е воден от интуитивната креативна енергия, която манифестира искрен подход без калкулация и комерсиализация на художествената мисъл, която, пак, се материализира в едно финално произведение. Затова и езикът, на който говори Арсовски действа комплексно и зряло, и излъчва в един широк диапазон: от реални фигуративни представи до асоциативно-абстрактни решения с определени насоки, които са често от минималистичен характер, които определят целия смисъл и идея на художественото произведение.

В някои резултати доминира експресията на колорита, а компонента на рисуване е оставен на втори план, докато в някои основата на композицията е сложна структурирана рисунка, която гради цялост с помощта на много дребни детайли поставени в една причинно-следствена връзка, подобен на този в самата природа на съществуващата Вселена. И всичко това се трансформира в един необикновен свят, който е реален, както и всеки друг, който живее на малкото платно, но и в окото на зрителя, който мълчи и гласно изразява своите послания в зависимост от това кой е възприемащият на тази малка част от креираната реалност. А посланията може би са плашещи: измиране на много животински видове, предимно птици, насекоми и тропически бозайници, като последици от човешките дейности, преди всичко пагубното действие на модерните технологии върху човешкото здраве и околността, както и глобалното затопляне на планетата с немислими последици върху цялостния живот на планетата. Затова творчеството на Зоран Арсовски – Бабата трябва преди всичко да го разберем като писък и последно предупреждение до всички хора, които обичат тази планета и могат със своите действия да помогнат в опазването на околната среда, но и като част от една единствена интимна авторска креация, която той посвещава на екологичната идея.

Евгения Чаушева
Евгения Чаушева Отговорен редактор
Новините днес