От 22 октомври до 10 ноември в столичната галерия "Нюанс" на ул. Иван Денкоглу 42 ще бъде представена изложбата "Седем Стъпки" на Минчо Тодоров, вдъхновена от творчестото на Йордан Радичков. Ценителите на изкуството ще видят скулптури и рисунки. Откриването ще бъде на 22 октомври, вторник, от 18 до 20 ч.
Ето какво казва за Тодоров Ивайло Аврамов:
"Оня, който е бил затворен, най-добре разбира жаждата за свобода"
Преди 28 години, когато за първи път прочита "Ние, врабчетата", скулпторът Минчо Тодоров може би не е бил подготвен да разбере доколко този цитат е ключов за живота на едно биологично същество, независимо как и при какви обстоятелства е протекъл. Оттогава, подсъзнателно той живее, подготвяйки срещата между собствените си произведения и текстовете на писателя Йордан Радичков. От една страна отговорността, а от друга – страховитият респект, които чувства в себе си, го мотивират в решенията, затова връзката между двамата не е случайна.
Снимка: Галерия "Нюанс"
За Радичков животът е фундаментален документ за творчество, който присъства като опора във всеки един от текстовете му, затова само феноменологията може да обясни стила му, чрез който всяка история е колкото реална – толкова и нереална, и колко силно е свързана с мястото, от което произхожда, неговите обитатели и цялата генеалогия на родословието им, като елементи от всеобщия пространствено-времеви континуум. Вероятно заради тези онтологически характеристики критиците са го поставили в параметрите на магическия реализъм. Това обаче не е достатъчно, за да бъде обяснено феноменологичното, което те съдържат, защото реалността е такава, каквато е, а ние чрез емоциите си ѝ придаваме някаква конкретна значимост и в нея е заложена една перманентна необяснимост, поради която я определяме като магическа. Съдържанията, които носят, обясняват чистата връзка на изисканите синтетични конструкции, с които скулпторът подхожда към всеки избран текст на писателя. Ясните и лаконични образи не са буквални интерпретации на текстове, а асоциативни ядра от синтезирани знаци, които визуализират смисъл, точно както и писателят определя ясно какво иска да каже, независимо дали една история е дълга или кратка. Композициите на изобразителните фрагменти въздействат като асамблажи от един мащабен пъзел, който е загубил реалистичната причинно-следствена последователност в реда си, но е изострил образната си яснота. Те не илюстрират мисловния наратив на писателя, а продължават неговата повествувателна словесност, трансформирайки времевата рамка в образно-пространствена. Качествата на тези авторски достижения не са формирани заради Радичковите текстове, а са ги намерили, защото са притежавали такива качества и ключът, който свързва двамата, е животът като всеобща фундаментална екзистенциална истина. Точно заради настройките в разбирането на тази истина този процес на специфична огледална взаимовръзка между двамата е истински естествен и дълбоко проникнат."
Ивайло Аврамов
Фотограф: Начо Каменов - "Кубето"
За Минчо Тодоров
Минчо Тодоров е роден през 1989 г. в София. Притежава магистърска степен, специалност Скулптура, Форма и Движение в класа на доц. Цветослав Христов, Национална Художествена Академия, 2013 – 2015, както и бакалавърска степен, специалност Скулптура в класа на доц. Цветослав Христов, Национална Художествена Академия, 2009 – 2013.
Средното му образование е в специалност Xудожествена обработка на дърво в класа на Петър Недков, Средно художествено училище за Приложни Изкуства "Св. Лука", 2003 – 2008.