На 4 юли 2024 г. в Галерия Аросита (София, ул. Врабча 12) ще бъде открита изложбата на Наталия Йорданова "Безцветните зелени идеи яростно спят".
Светове
През последните 10 години Наталия създава светове, които изследват човешката природа, състоянието на човека, емоционалността и отношенията със заобикалящата среда през технологичното взаимодействие. Голяма част от тази творческа дейност понастоящем съществува като документация в архив от цифрови изображения, като набор от информация. За този проект тя категоризира архива и го структурира в сбор от характеристики. След това го изучава и намира начини да го превърне в граматика, като го използва за създаване на нови произведения. Така той се превръща от носител на визуални и формални качества, които предизвикват асоциации и емоционални реакции, в 0-ли и 1-ци.
Още: Тако Младенов: Обратната страна на вятъра (СНИМКИ)
Преобразяване
Обмисляйки своя архив, Наталия се интересува в какво може да се преобрази този материал, ако бъде използван като набор от данни. Звуците се трансформират в нови композиции, текстът в картини, а изображенията в инструкции, които могат да бъдат претворени.
В повечето случаи алгоритмите се обучават от данни без ясен произход; източникът е изгубен, а авторът е анонимизиран. Разработен в сътрудничество с Дейвид Рау— компютърен учен, с когото Наталия изследва машинното обучение от няколко години—„Безцветните зелени идеи яростно спят“ използва лична информация вместо мащабни генеративни модели. Чрез създаването на опростена компютърна програма, предварително определените свойства на произведенията се семплират, за да се създаде структурна база за нови инструкционни творби.
Ноам Чомски
Още: "Неустоимо": Красен Кралев представя шеста самостоятелна изложба живопис (СНИМКИ)
Заглавието на изложбата, „Безцветни зелени идеи яростно спят“, е фраза от книгата на Ноам Чомски „Синтактични структури“ от 1957 г. Тя демонстрира разликата между синтаксис и семантика: пример за това как едно граматически добре оформено изречение не предава очевиден смисъл. Приносът на Чомски към лингвистиката определя синтаксиса на езиците за програмиране и по-късно има огромно значение за областта на компютърните науки, машинното обучение и изкуствения интелект, като до голяма степен повлиява върху възприемането и възпроизвеждането на знания.
Граматиката без контекст, подобна на системата, която Наталия създава на основата на предишната си работа, определя синтаксиса на езиците, но не може да изрази факти за тяхната семантика. Тази концепция е предпоставката за нейните инструкционни произведения, които тя разглежда като отворени възможности. Те се „изпълняват“ всеки път, когато наблюдателят си представи тяхната възможна реализация. Публиката се превръща в генеративния алгоритъм, а наборът от данни, с който си служи, са субективното знание и човешката памет.
Проектът
Проектът е резултат от работата на наталия Йорданова като стипендиант на платформата за дигитални изкуства e-valuation 4.0 на фондация „ДА ЛАБ“.
Още: Посвещават изложба на супермодела Наоми Кембъл
Стипендианти на е-valuation тази година са и:
Райна Тенева и Аарон Рот с проекта МИС ДЕМОКРАЦИЯ(не на политиката!), представен в галерия Депо на ул. Врабча 12 от 17 до 30 юни
Вълко Чобанов, Марина Генова и Цветомира Борисова с колаборативния им проект “Драма Клас”, представен в галерия Харта на ул. Врабча 12 от 17 до 30 юни
Куратори на изложбата и ментори в процеса на нейното създаване са тримата основатели на „ДА ЛАБ“ - проф. Венелин Шурелов, д-р Галина Димитрова-Димова и Антони Райжеков.
Още: Галерия Аросита представя NEW. FUTURE. EDIT
За художничката
Наталия Йорданова (1991) е интердисциплинарна визуална художничка, родена в София, България и базирана в Амстердам.
Като част от постоянно развиващото се търсене на възможни светове и широкото използване на спекулация, артистичната практика на Наталия е проекция за бъдещето, субективен синтез и материално предложение за това, което определя настоящия момент. Работата ѝ се ангажира с разминаването между дигитално и физическо и преплита наративи за минали натрупвания в възможното бъдещето.
Образованието ѝ включва магистърска програма в специалност Dirty Art в Sandberg Institute в Амстердам, Холандия (2020). Преди това тя е завършила бакалавърска степан по Изящни изкуства от Royal Academy of Art в Хага (2018), бакалавърска степан по Фотография от Националната академия за театрално и филмово изкуство в България (2013) и участие в програма „Еразъм” в Central Saint Martins в Лондон (2017).
Още: Самостоятелна изложба на Екатерина Гецова „Glass art 12.12”
Творби
Нейни творби са показвани на международни изложби в Холандия, България, Белгия, Германия, Египет и Обединеното кралство.
e-valuation е платформа на Фондация „ДА ЛАБ“ за развитие и подкрепа на български артисти, работещи в областта на дигиталните изкуства. Мисията на платформата е продуциране на произведения на български автори и тяхното представяне на професионалната сцена. Основните цели са професионално развитие на творците и популяризиране на съвременни форми на изкуство, създадено с дигитални медии и технологии.
Дейностите по платформата e-valuation 4.0 се реализират с подкрепата на Национален фонд „Култура“ по програма „Създаване“.
Още: "T.A.G." - изложба на Ивайло Христов в галерия "Аросита"