Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

Кой ще наследи една от най-желаните длъжности в Холивуд?

24 ноември 2022, 17:16 часа

Боб Айгър от Уолт Дисни отново ще бъде помолен да посочи свой наследник като главен изпълнителен директор – един от най-големите му провали при първото му напускане начело на компанията, твърдят хора, които са работили с него, и експерти.

На Айгър се приписва облика на Дисни като модерна медийна компания, която придоби добре познати развлекателни марки като Pixar, Marvel и Star Wars, които ще служат като знак за потребителите, докато се ориентират в пренаселения развлекателен пейзаж.

71-годишният Айгър не желаеше да се откаже от управлението на компанията, която му даде "пътуването на живота", както е озаглавена автобиографията му от 2019 г. За 15-те си години като главен изпълнителен директор на Дисни Айгър отложи четири пъти пенсионирането си, отстранявайки бъдещите си наследници, пише БГНЕС.

Забавянето на предаването на щафетата за една от най-желаните длъжности в Холивуд и напускането на талантливи ръководители, чиито амбиции са били осуетени, може би са подготвили почвата за проблема с приемствеността, който Айгър е натоварен да помогне да се реши по време на предстоящия си двегодишен мандат. Част от мандата му, според Дисни, е да работи с борда на директорите, за да подготви наследник, който да ръководи компанията.

"Това е единствената черна точка на Боб Айгър ", каза управляващият директор на Bank of America Джесика Райф Ерлих. "Той е направил толкова много и го направи толкова добре, но онова, с което не успя да се справи, е да намери наследник."

Наблюдателите на Дисни смятат, че Дейна Уолдън, бивш изпълнителен директор на телевизия Fox, която ръководи групата за общо развлекателно съдържание на Дисни, и председателят на борда на директорите на Disney Parks, Experiences and Products Джош Д'Амаро са основните вътрешни кандидати за наследник на Айгър.

Уолдън и Д'Амаро не отговориха на молбите за коментар, съобщи Ройтерс.

Айгър се завръща в компанията, след като избраният от него наследник Боб Чапек беше отстранен след по-малко от три години заради поредица от грешни стъпки и слаби резултати за четвъртото тримесечие.

Говорител на Дисни отказа коментар.

Постиженията на Айгър завършват дългата история на планиране на приемствеността в Дисни, която напомня за гръцката митология - Кронос изяжда децата си.

Джефри Катценбърг, който като шеф на студиото съживи затъващото анимационно звено на Дисни, напусна компанията през 1994 г., след като лобира неуспешно да бъде назначен за президент, според репортажите във "Войната на Дисни" - разказ за двете десетилетия на главния изпълнителен директор Майкъл Айзнър в компанията.

Вместо това Айзнър избира своя приятел, холивудския суперагент Майкъл Овиц, твърди авторът Джеймс Стюарт. Според съдебните документи Овиц е уволнен само след 14 месеца като президент и си тръгва с обезщетение от 130 млн. долара.

На Айгър, който през 2005 г. пое поста председател и главен изпълнителен директор след ожесточена битка между Айзнър и наследника Рой Е. Дисни, се приписва стабилизирането на компанията и издигането на група ръководители, смятани за вероятни наследници.

Един от тези ръководители е Том Стагс, бивш главен финансов директор на компанията и председател на парковете, който през 2015 г. е назначен за главен оперативен директор. След малко повече от година Стагс напусна компанията, тъй като е изгубил подкрепата на Айгър, твърдят двама източници, запознати с въпроса.

Айгър отложи пенсионирането си до юли 2019 г., за да даде на борда време да потърси наследник. Придобиването на „21st Century Fox” за 71,3 млрд. долара през 2019 г. го накара отново да отложи излизането си от Магическото кралство - този път до края на 2021 г.

Другият Боб

С наближаването на края на договора на Айгър започна обсъждането на нова партида висши мениджъри като вероятни кандидати да го заменят на поста.

Според източник, запознат с обсъжданията, Чапек е бил в краткия списък от вътрешни кандидати, които се борят за поста на Айгър. Според източниците друг основен претендент е Кевин Майер, дългогодишен ръководител на стратегическото планиране на Дисни, който е ръководил успешното стартиране на Дисни+.

Бордът на директорите на Дисни избра Чапек, когото Айгър похвали в благодарностите към мемоарите си, че е свършил "огромна работа", ръководейки бизнеса с потребителски продукти и тематични паркове на компанията, и е изиграл "безценна" роля при откриването на Шанхай Дисниленд.

Майер, която според бивши служители е била изненадана от съобщението, напусна компанията три месеца по-късно, приемайки работа като главен изпълнителен директор на TikTok. Сега той е съизпълнителен директор на Candle Media заедно със Стагс.

Мандатът на Чапек беше труден, включително глобална пандемия, която затвори увеселителните паркове и кината и спря производството на филми и телевизионни предавания; необичайния публичен спор със звездата от филма "Черната вдовица" Скарлет Йохансон; и корпоративния сблъсък с губернатора на Флорида Рон ДеСантис заради образователен закон, който ограничава обсъждането на сексуалната ориентация или половата идентичност в класната стая.

Завръщането на Айгър в Дисни вече доведе до едно раздвижване на високо ниво. Дългогодишният заместник на Чапек, Карим Даниел, председател на Disney Media and Entertainment Distribution, ще напусне компанията на фона на преструктурирането на звеното, обяви Айгър в понеделник.

Професорът по стратегии в Kellogg School of Management Крейг Гартуейт заяви, че въпреки че Дисни очевидно има проблем с разработването на планове за приемственост, по-големият проблем си остава цялостната стратегия за стрийминг на видео, която Айгър обяви през 2017 г.

Тази стратегия, която доведе до първоначален успех на Дисни+, създава оттогава финансови затруднения за компанията, тъй като разходите се увеличават, а ръстът на абонатите на стрийминг в цялата индустрия се забавя.

"Проблемът на всяка компания с много дългогодишен и успешен главен изпълнителен директор е, че всичко, което се обърка след това, се приписва на следващия главен изпълнителен директор", каза Гартуейт. "Проблемът на Дисни сега е, че Дисни+ е труден за управление бизнес, защото стриймингът е труден бизнес."

Милена Славкова
Милена Славкова Отговорен редактор
Новините днес