Йовков е от онези магьосници на перото, които с лекота използват преданията и народните песни, за да създадат произведение, оставящо следа в историята, въздействащо и неповторимо, преклонение пред славно минало и завет за поколенията. Такава е и историята за Индже войвода, пресъздадена от Йовков, Пушкин и редица възрожденски автори – Раковски, Панайот Хитов, Добри Войников. От творчеството на Йовков откриваме с какво е известен Индже войвода, макар да има значимо разминаване между историческата личност и образа, изграден от твореца и предаден на поколенията чрез силата на перото.
Кой е Индже войвода според историческите факти?
С какво е известен Индже войвода според известните исторически данни? За родното място на Индже войвода се водят спорове, тъй като фактите са разнопосочни. Според част от историците войводата е роден там, където и Хаджи Димитър – Сливен. Други сочат като родно място Турция – близо до българското село Капитан Андреево. Според по-старите автори войводата, чието рождено име е Стоян, е родом от с. Попово, Ямболско. Останал е рано сирак, а майка му се омъжва повторно в Сливен. Името Индже Стоян получава по-късно в живота си и това име произхожда от турската дума ince, която означава тънък.
За началото на хайдушките подвизи на Индже има много легенди. Някои разказват как е даден за еничарин от втория си баща, а по-късно, след като е обучен, убива командира си и повежда чета, други предания разказват, че е отвлечен от еничари, съумява да се освободи от тях и да поведе чета. Къде свършват преданията и започват историята и истината е трудно да се каже, тъй като сведенията се предавали от уста на уста и всеки разказвач дорисувал и образа, и историята, пренасяйки я през годините все по-променена, и то до там, че да не отговаря на историческото време – например по времето на Индже еничарски школи не са съществували за разлика от онова, което сочи легендата.
Не е исторически доказано и присъединяването на Индже към кърджалиите след 1792 година, тъй като в турските документи, в които става дума за над сто и петдесет големи кърджалийски главатари, не се среща името на войводата. Вероятно много от легендите за него са точно това – легенди, пресъздадени от разказвачи, украсени от народната признателност и обич, и в тях има само частични истини, не и цялата за личността и делата на Индже войвода.
Знаете ли, че Индже войвода опожарява Калофер? Разберете защо
След 1800 година Индже се споменава като закрилник на народа и борец за правда. Говори се за неговата знаменита и жертвоготовна, смела конна хайдушка дружина, която действала из Странджа, Сакар и Бакаджиците със знаменосец Кара Кольо Омарчалията. Само десетилетие след смъртта му се превръща в прототип на главните герои в редица творби включително такива на ненадминатия Пушкин, на известния полски писател Чайковски, на родолюбеца Йовков. Съвсем естествено авторите доукрасяват историите за Индже войвода, които са събрали устно и които не почиват толкова на исторически факти, колкото на мнения и разкази за Индже, кои полуистини, кои напълно измислени. Безспорни са обаче някои черти от характера на Индже, наричан още капитан Индже и Стоян волентир – смелост, организационни качества, жертвоготовност.
С какво е известен Индже войвода и е подплатено с исторически факти?
Докато началото на пътя му като хайдутин и битките му на страната на кърджалиите остават в сферата на загадките, предположенията, легендите и неподкрепените с исторически факти твърдения, то краят на този път е исторически ясен. След 1806 година войводата емигрира, в Молдова постъпва на служба в княжеския двор, издига се до гвардейски командир. Съдбата му по-късно му отрежда връзка с Русия, където се включва в революционната армия, чиято задача била да достигне България през река Дунав, където да обедини и вдигне на оръжие християнското население срещу друговереца поробител. Именно в изпълнение на този завет той е убит от турците през 1821 година при с. Скулен на р. Прут. Името и спомена за него обаче не угасват. Напротив. Творците го пресъздават чрез перото си, придавайки му още повече качества, смелост и значимост, народа му благодари чрез преданията и легендите, които го рисуват още по-значим. Срещаме образ му пресъздаден в редица безсмъртни творби на родни и чуждестранни майстори на перото, сред които наред с имената на Йовков и Пушкин са и тези на Петя Добарова, Константин Петканов, Милю Петрови други.