От 16 юли – 20 октомври 2024 всеки може да види и да се запознае с изкуството на Бистра Льошевалие.
Мисията
Националната галерия продължава своята мисия и политика да запознава публиката с автори от български произход, получили професионално признание извън границите на страната. Бистра Льошевалие е сред малцината съвременни концептуални творци с международно присъствие. Ретроспективната експозиция представя за първи път у нас изкуството на авторката.
Още: "Безцветните зелени идеи яростно спят" - изложба на Наталия Йорданова
Свободата
Свободата е първостепенен код за Бистра Льошевалие. Първите й композиции– „Полет на птици“ (1964), емблематичната серия „Прозорци“ („Блокиран прозорец“, „Изгорял прозорец“, „Бял прозорец“) и „Болни столове“ от 1970-те са израз на нейното непреодолимо желание да бъде свободна. Създаденото от Бистра Льошевалие е мощна машина за полет над ограниченията.
Творбите
Още: Тако Младенов: Обратната страна на вятъра (СНИМКИ)
Творбите на художничката са изградени едновременно от естествени и промишлени материи. Тя използва гипс, комбиниран с дърво, слама и стъкло, на които придава особена изтънченост. Борави умело с хартия, смола, каучук, чугун, олово, лят алуминий и бронз, полиестер, неопренова гума, огледална повърхност, плат, въжета и др., с помощта на които осъществява своите сънища и идеи. Трансформира материята с плавни преходи от обем към плоскост и обратно с вродена способност за търсене на нови форми.
В Националната галерия пристигат знакови скулптури, обекти, рисунки и инсталации от ателието на Бистра Льошевалие и колекцията на Дарителския фонд „Enseigne des Oudin“ в Париж. Сред включените емблематични серии е и непоказваната мащабна инсталация „След“ (2024), изцяло съобразена с пространствените характеристики на изложбената зала. Двадесетте скулптурни форми, издигащи се на височина от 2,5 м, символизират бъдещето – онова „ново, светло начало, което винагиизлиза над разрухата“, за което авторката пише в текста си „Синята планета“.
За твореца
Бистра Льошевалие е родена в София през 1933. След 15 септември 1946 баща ѝ изчезва безследно. В началото на 1950-те тя е приета в Националната художествена академия. По време на следването си е отстранена, като й е отказан достъп до учебното заведение. Решена да продължи образованието си с надеждата баща й да се върне и да види скулптурите ѝ Бистра Льошевалие завършва специалността „Скулптура“ през 1962. Тези години определя като „черен период“ в живота си.
Още: "Без субтитри": Аудио-визуална изложба на Силвия Кацарска в Дом на киното
Париж
От средата на 1960-те се установява в Париж, където започва да излага активно в редица знакови галерии и да работи по свои проекти за публични пространства във Франция. Изявите й не остават незабелязани от френската критика. Сред пишещите за нея през годините са Ален Оден, Дени Каминад, Дора Валие, Жак дьо Лонгвил, Мишел Пенсони Себастиен Дубински. Положителните отзиви и категоричните изяви разширяват кръга от галерии по света, с които тя работи и до днес.
Изложби
Още: "Архитектурният дух на Варна" - изложба живопис в галерия "Арт Маркони" (СНИМКИ)
През годините осъществява множество самостоятелни и съвместни изложби в Япония (Кобе, Киото, Осака, Нишиномия). Работи с известните художници Такесада Матсутани и Садахару Хорио, водещи членoве на легендарната японска авангардна група „Gutai“. С Такесада Матсутани излага в галерия „Rosa Turetsky”, Женева.
Изкуството на Бистра Льошевалие присъства във фондовете на престижни световни галерии и частни колекции:Националния фонд за съвременно изкуство (FNAC),Париж(Франция);фондацията „Toms Pauli”, Лозана (Швейцария);Националната галерия, София (България);Дарителския фонд „Enseigne des Oudin“, Париж (Франция);галерията „Rosa Turestky“,Женева (Швейцария);колекцията „Yoko Hoshida”, Киото (Япония);колекцията „Horio“, Кобе (Япония) и др.
Изложба "Леош Яначек и милите на сърцето му хора" в парк "Кристал" в София (СНИМКИ)